ВР розширить доступ українського бізнесу до держзакупівель й обмежить його – для іноземців
Экономикаfinbalance.com.ua29 июня 2015

ВР розширить доступ українського бізнесу до держзакупівель й обмежить його – для іноземців

22 червня у Верховній Раді був зареєстрований законопроект №2143а «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо масштабного стимулювання вітчизняного виробництва, залучення прямих іноземних інвестицій та розвитку малого та середнього підприємництва)» (автори документу – представники різних фракцій коаліції), яким пропонується посилити захист прав та інтересів суб’єктів малого і середнього підприємництва при участі у державних закупівлях. Зокрема, пропонуються зміни до Закону України «Про здійснення державних закупівель» в частині удосконалення процедури оцінки пропозиції конкурсних торгів, які передбачають розширення обов’язкового переліук критеріїв, що враховуються під час визначення найбільш економічно вигідної пропозиції конкурсних торгів, двома новими критеріями: - критерій наявності на території України потужностей для виробництва та/або сервісного обслуговування предмета закупівлі, що належать виробнику предмета закупівлі та/або надавачу сервісних послуг підприємництва (питома вага критерію – не менше 15 відсотків); - критерій виробництва товарів, надання послуг, виконання робіт суб’єктами мікропідприємництва, малого або середнього підприємництва (питома вага критерію – не менше 5 відсотків). Як констатується в пояснювальній записці до законопроекту, зарубіжна практика державних закупівель засвідчує наявність певних механізмів підтримки державою вітчизняних товаровиробників, які, зазвичай, запроваджуються або в період економічної кризи або за наявності проблем у тій чи іншій галузі виробництва. Наприклад, у Казахстані постановою уряду №423 від 17 травня 2010 року визначено перелік товарів, які повинні бути закуплені державними установами виключно у вітчизняних виробників. Серед таких товарів хліб, макаронні вироби, солодощі, крупи, молоко, молочні продукти, вершкове масло, яйця, сіль, безалкогольні напої та ін. Більше того, казахські компанії, де іноземний акціонер володіє часткою в статутному капіталі понад 50% не допускаються до процедури держзакупівель, окрім тих, де 85% працюючого персоналу місцеві мешканці, а кінцева продукція виробляється в Казахстані. В Бразилії (член СОТ з 1995 року) існують преференції для місцевих виробників в конкретних галузях економіки. Наприклад, 20% державних закупівель одягу та взуття повинні здійснюватись у вітчизняного виробника. Щодо Кореї (член СОТ з 1995 року) то тут передбачені преференції для суб’єктів малого та середнього бізнесу - 10% всіх державних закупівель повинні здійснюватись саме у вказаних суб’єктів підприємництва. Цікавим є досвід Індії (член СОТ з 1995 року) де законодавчо встановлені переваги для місцевих виробників при здійсненні державних закупівель біометричних датчиків, електронних контролерів, ЛЕД дисплеїв, ноутбуків, планшетів, інших високотехнологічних товарів та товарів оборонної промисловості. В Індонезії (член СОТ з 1995 року) в січні 2014 року Міністерством промисловості прийнято законодавчий акт (02/M-IND/PER/1/2014), яким встановлено 2 критерії для участі у держзакупівлях – рівень локалізації виробництва та користь для країни (екологічність виробництва, підтримка малого та середнього бізнесу, кількість робочих місць тощо). Окремим прикладом є досвід Туреччини (член СОТ з 1995 року) де законодавчо встановлені цінові преференції в розмірі 15% для вітчизняних товаровиробників. Також відповідно до Директиви Міністерства фінансів Китаю при проведенні державних закупівель перевага надається китайській високотехнологічній продукції. В США (член СОТ з 1995 року) законодавчо обмежені поставки товарів іноземного виробництва для державних потреб. Зокрема, при будівництві державних об’єктів на території США встановлено обов’язкове використання матеріалів тільки вітчизняного виробництва. У Росії (член СОТ з 2012 року) для вітчизняних товаровиробників надаються певні преференції на обмежений термін і тільки по окремих видах товарів. Крім того, російські державні компанії зобов’язані закупати 25% товарів та послуг у представників малого та середнього бізнесу.

Написать комментарий