Йдуть на запах. Як працюють службові собаки, які шукають вибухівку в аеропорту Бориспіль
Обществоnv.ua07 февраля 2021

Йдуть на запах. Як працюють службові собаки, які шукають вибухівку в аеропорту Бориспіль

Три місяці тренувань, боротьба зі страхами, екзамен та отримання сертифікату — через все це має пройти службова собака, перш ніж її допустять до роботи у цивільній авіації. Як навчають таких собак — у репортажі з кінологічного навчально-тренувального центру аеропорту Бориспіль.

Він уважно спостерігає за рухами жінки, яка стоїть поряд із ним. Ловить найменший порух її губ, мікрорухи рук та пальців. Коли врешті отримує сигнал — починає працювати. Вся його увага у цей момент сконцентрована у ніздрях. Він шукає запах. Один конкретний запах із тисяч інших. Він — службовий пес, на ім'я Брабус, і його завдання — шукати вибухівку.

Брабус — бельгійська вівчарка віком півтора року. У сім місяців його віддали до кінологічного навчального центру в Міжнародному аеропорті Бориспіль у Києві — через те, що не змогли самотужки впоратися зі специфічним характером собаки. Бельгійські вівчарки, також відомі як малінуа, дуже темпераментні, енергійні і рухливі. Їм потрібні щоденні фізичні навантаження та ігри — проте всім цим має керувати людина, яка добре розуміє специфіку породи.

Ми знаходимося всередині терміналу А на території аеропорту Бориспіль. Цей термінал не працює для пасажирів, але використовується у службових цілях. Зокрема і для тренування робочих собак. Кінологічним групам зручно працювати на такій локації, адже тут можна навчати псів, по суті, в реальних робочих умовах.

— Тут можна привчати собак до різного роду покриття підлоги, до самого приміщення, до людей, які проходять повз собак. Це — одна із наших навчальних зон, — каже начальниця навчально-методичної частини кінологічного центру Яна Раденко.

Станом на сьогодні це — єдиний в Україні центр такого типу, де готують кінологічні групи для роботи в цивільній авіації відповідно до вимог Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO). У штаті працює чотири інструктори. Це люди, які мають великий досвід у кінології та розуміють всю специфіку роботи з авіаційною безпекою.

Він — єдина собака, офіційно закріплена за кінологічним навчально-тренувальним центром аеропорту Бориспіль. Інші службові собаки за документами закріплені за іншими підрозділами — наприклад, безпосередньо за кінологічною службою, але навчання і підготовку проходять тут.

Базовий курс підготовки службової собаки в кінологічному центрі аеропорту Бориспіль складає три місяці або 500 академічних годин. За цей час пес вчиться шукати приховані вибухонебезпечні речовини — у багажі, на повітряних суднах та в умовах великого скупчення людей.

Загалом же, собаки вчаться протягом всього життя, пояснює Яна Раденко. Їхні знання і навички треба постійно підтримувати на заняттях з кінологом. Тому з собаками тут займаються щодня по пів години або по годині, для того, щоб цей процес був безперервним.

Один з етапів навчання собаки — диференціювання запахів. Пса навчають виокремлювати запах вибухонебезпечних речовин серед інших запахів — запахів їжі, побутових предметів тощо. Все починається з того, що собаку вчать шукати м’ячик. Потім — м’ячик із запахом, а вже тоді іграшку прибирають і залишають тільки запах, розповідають кінологи.

Як виглядає процес тренування, нам демонструє Брабус. Посеред терміналу для нього розставили кілька предметів: валізи, сумки, коробки та різноманітні речі. В одному з предметів кінолог закладає потрібний запах. Потім старша інструкторка-кінологиня Тетяна Мельник, яка займається із Брабусом, дає йому команду шукати. Пес ретельно обнюхує кожен предмет, а потім лягає біля однієї з валіз. Він не відходить, поки Тетяна Мельник не кине йому м’ячик.

— Собаки позначають знайдений запах сидінням або ляганням. Це спокійне позначення — без дряпань або кусань, що є дуже важливим для нашої роботи. Адже через різкі рухи вибухівка може спрацювати, — розповідає Яна Раденко.

На відміну від собак, навчених для пошуку вибухівки, псам, які шукають наркотичні речовини, дозволяється голосно гавкати, чіпати знахідку лапами тощо. Цих собак зазвичай тренують в іншому підрозділі — це повноваження прикордонної служби. Породи там теж інші: для пошуку наркотичних засобів можуть брати маленьких собак, яким, до прикладу, зручно працювати безпосередньо на стрічці багажу.

Проте у кінологічній службі аеропорту використовують для роботи великих собак з довгими лапами, таких як німецькі, бельгійські вівчарки або лабрадори. Вибір зумовлений специфікою роботи — пси мають працювати на трапах, у салонах літаків, на покритті різного типу. Тож дрібні, декоративні або бійцівські породи для такої роботи не підходять, каже Яна Раденко — у них «інша місія».

— Будь-яка службова собака, перш за все, має бути гарно навченою — і по загальному курсу дресирування, і по спеціальному. Така собака — соціалізована, спокійна, врівноважена. Вона не відволікається на сторонні звуки, запахи, на людей. Вона чітко розуміє, що робить, і цим відрізняється від домашніх собак, — пояснює кінологиня.

Після кількох підходів до пошуків запаху, який закладають у різні предмети, Брабус робить перерву — його виводять на вулицю подихати та побігати по снігу. Це необхідно для того, аби у собаки не було «передозування» запахом — тоді він стає сильно збудженим, а це, своєю чергою, може негативно впливати на якість роботи.

Я цікавлюся, чи часто службові собаки дійсно знаходять щось безпосередньо у приміщеннях самого аеропорту. Кінологи відповідають так: трапляється різне, і до поліції регулярно надходять виклики нібито про замінування аеропорту. Проте пасажири можуть навіть не знати про це — такі ситуації зазвичай відпрацьовуються швидко, щоби не зупиняти роботу всього летовища. Адже якщо призупиняти роботу та евакуювати пасажирів після кожного такого анонімного дзвінка, це може призвести до великих збитків та серйозних збоїв у роботі.

Ми залишаємо термінал А та прямуємо до іншої навчальної локації — тренувального майданчика просто неба, неподалік від злітно-посадкової смуги. Аби до нього потрапити, необхідно пройти крізь розплідник, у якому живуть службові собаки аеропорту — вони чують нас і починають голосно гавкати. У кожної собаки тут — свій вольєр із будкою. Усіх псів регулярно оглядає лікар-ветеринар.

Коли проходимо повз розплідник, Брабус зосереджено дивиться навколо. Кінологиня Тетяна Мельник жартує:

— Це він не розуміє, чому стільки людей — і всі йдуть в напрямку його вольєра.

За розплідником — сам майданчик. Тут відтворені безпосередньо ті умови, у яких і працюватимуть собаки. Є Boeing-737 із написом Training, до якого підведено трап. Ще один трап стоїть окремо. Також тут є візки, на яких перевозять багаж до літаків, перонний автобус — такий, на якому пасажирів зазвичай відвозять від термінала до літака і назад, та інша техніка.

— Особливість роботи на повітряному судні полягає у тому, що собаки дуже сильно відчувають під собою пустоти. Тому коли пес вперше заходить на повітряне судно, він працювати не може, — розповідає директор кінологічного навчального центру ДП Аеропорт Бориспіль Сергій Мельник.

Через це собак до роботи в літаку привчають поступово: спочатку — навчання на трапі, аби тварина звикла до підйому та спуску сходами. Потім — всередині літака.

Кожна локація має свій запах: літак пахне по-своєму, поїзд — по-своєму, автобус — теж, пояснює Мельник. Тому важливо тренувати собак для авіації саме у таких умовах — максимально наближених до реальності. Проте на базі кінологічного центру в аеропорту можуть навчатися не лише «місцеві» собаки, а й службові пси інших структур.

Разом із Брабусом підіймаємося на борт тренувального літака. Яна Раденко закладає шуканий запах на одну із полиць для ручної поклажі всередині салону. Потім запускають у салон Брабуса — він іде повз ряди, обнюхуючи все з різних боків, обнюхує крісла, потім підіймається, потім зупиняє пошуки біля потрібного місця. Наступного разу, коли його просять повторити те ж саме, але вже на камеру, прямує одразу до місця, де щойно відшукав запах.

Зазвичай обшукати борт за допомогою собак можуть на прохання командира екіпажу, якщо у нього є підозри стосовно людей або предметів на борту. Або якщо це рейс із країни, у якій є активні військові конфлікти, кажуть кінологи. Пес при цьому ретельно обнюхує кожен ряд та місце, аж поки не знайде потенційно небезпечний предмет.

Є певні вимоги до собак як по роботі з повітряним вантажем, так і з людьми в умовах аеропорту. І вимоги ці — дуже специфічні, а нормативи випробувань — нелегкі, пояснює Сергій Мельник, спостерігаючи за роботою Брабуса:

— По-перше, це велике навантаження на нервову систему собаки. По-друге, не кожній собаці вдається перебороти страх пустот. Тож не всі собаки, які приходять сюди на навчання, складають екзамени і отримують сертифікат. А без сертифіката така собака не може працювати в авіаційній сфері.

Що ж до самого Брабуса, він зараз — лише в процесі навчання. Проте вміє уже чимало і з радістю виконує завдання, які для нього готують кінологи. Але попереду на нього чекає ще багато тренувань — для того, аби стати справжньою робочою собакою і прикладом для інших.

Написать комментарий
Авторские статьи
Видео7 часов назад
Последний акт мировой дестабилизации. Михаил Хазин
Видео9 часов назад
Джангиров: Жидовин — богатырь, ''Великий диктатор'', большая ревизия политики США, приватизация ''трубы'', Иран и уран 1
Видео10 часов назад
Блэкаут в Техасе (USA) Борис Марцинкевич о причинах коллапса энергосистемы самого "зеленого" штата.
Политика10 часов назад
Порошенко снова заботится о ликвидации УПЦ? 2
Политика11 часов назад
О возможности невозможного: Зеленский и политический лоббизм
Геополитика12 часов назад
"Почему не взорвались "Искандеры". Армия восстала против Пашиняна
Политика12 часов назад
"Не такие" граждане: кто и как записывает во враги народа 3
Политика13 часов назад
«Форма политической пропаганды»: почему Зеленский заявил об «открытых дверях НАТО» для Украины 2
Геополитика13 часов назад
С.Шторм: запретить венграм национальную символику?