provce.ck.ua31 янв.

Караул! Депутати, роботодавці, місцева влада! Потрібна робота над помилками

Продовжуючи тему профтехосвіти. Є кілька принципових питань, які ми повинні усвідомлювати, коли говоримо про систему профтехосвіти. Перше, система профтехосвіти застаріла, радянська. Сьогодні вже нема тих заводів, фабрик і колгоспів, для яких готували робітників у ПТУ. З’явилася низка нових робітничих спеціальностей, яких потребує ринок праці і яких неможливо готувати на обладнанні зразка 1960 року. Друге, система профтехосвіти існує в державі відокремлено від потреб та взаємозв’язку з ринком праці, існує сама по собі і значною мірою сама для себе: сама визначає потребу, сама формує собі держзамовлення, формально несе відповідальність за працевлаштування випускників, насправді не зацікавлена ні в якості підготовки професійних робітників, ні в їх працевлаштуванні. Третє, матеріальна база переважної більшості закладів профтехосвіти не оновлювавалася останні 30 років. 96% обладнання та навчальної техніки фізично й морально застаріло, 60% сільськогосподарської техніки вже відпрацювало свій ресурс. Четверте, за роки незалежності уже ліквідований кожен четвертий заклад профтехосвіти, а контингент учнів скоротився в рази. Сьогодні в області ми маємо близько 9 тисяч учнів ПТНЗ і понад 40 тисяч студентів ВНЗ. У той час, коли потреба в кваліфікованих робітниках вдвічі перевищує потребу в фахівцях з вищою освітою. П’яте, роботодавці не тільки не вкладають кошти в розвиток профтехосвіти, а й не допомагають їй вижити. Середня вартість підготовки одного учня в закладах профтехосвіти сягає 15 тисяч гривень, роботодавці ж на підготовку робітничих кадрів витрачають від сили 200 грн. на одного учня. Усе інше – фінансує держава. Шосте, профтехосвіта це своєрідний соціальний щит для дітей з малозабезпечених сімей, з особливими потребами, врешті з початковим рівнем навчання, але золотими руками. Висновок: профтехосвіта потребує системних змін. Але ці зміни потрібно починати не з того, що пропонує бюджетний закон – передачі з 1 січня 2016 року видатків на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах державної форми власності на фінансування з місцевих бюджетів. Це рішення поставило під загрозу існування системи профтехосвіти і призведе до закриття ряду потужних навчальних закладів, а також позбавляє державної гарантії учнів щодо соціальних виплат та стипендій. Уже з перших рішень місцевих рад (Черкаси, Умань, Канів) стало зрозуміло, що місцеві бюджети не витримають додаткового фінансового навантаження і не хочуть приймати ПТНЗ у комунальну власність. Наприклад, Черкаси, де функціонує 5 ПТНЗ, у них навчається 2700 учнів і лише близько 900 з них містяни. Можливо Черкасам сьогодні (не можу сказати напевне, бо ніхто ніколи не вивчав достеменно потребу) і не потрібно 2700 кваліфікованих робітників, але вони потрібні Чигирину, Драбову й іншим районам, де немає закладів профтехосвіти. Тому Черкаси і відмовляються фінансувати за рахунок свого бюджету підготовку робітників умовно для Драбова чи Чигирина. Виникає багато питань до галузевого міністерства: чому не було проведено широкого громадського обговорення функціонування ПТНЗ у нових фінансових умовах? Чому до цього часу немає нормативних документів, роз’яснень тощо? Хіба про можливий такий варіант бюджету галузі міністерство не знало раніше? Чому з 1 вересня не було відпрацьовано пілотний проект на прикладі однієї-двох областей? Чому, як видно з сюжету каналу “Інтер”, міністерство почало «сушити голову» лише сьогодні, відповідний комітет ВР ще тільки буде розглядати питання найближчими днями. Чомусь складається враження, що для профтехосвіти Міністерство освіти було, а зараз утвердилося в статусі не матері, а мачухи. Ще більш дивним видається звернення народного депутата Голуба до «Ткаченка і Вельбівця знайти гроші на Канівське училище №23». А хіба, коли голосував за цю норму в бюджетному законодавстві, народний депутат не усвідомлював, що фактично нищить профтехосвіту, особливо у містах обласного підпорядкування? Цей пост не з розряду «всьопропало», але «Караул! Депутати, роботодавці, місцева влада! Потрібна робота над помилками».

Галина ГАВРИЛЮК екс-директор Департаменту освіти і науки Черкаської ОДА

💬 Последние комментарии
Елена
Я чуть моложе Анжелики Варум,это мой настоящий возраст, правда.все что несёт Роджер что мне семьдесят лет бред сумасшедшего.
Луна-2
Знакешь, какая ты в моем представлении - Думаю меня многие поддержут -Итак насчет младой - ты нашего возраста - за 50, под 60(может даже под 70), дальше насчет красоты . - мне кажется, что ты довольно таки =уродлива есть какой-то недостаток - иначе бы не подчеркивала о своей красоте -и молодости .в ТАКОМ ВОЗРАСТЕ СОХРАНИТЬ МОЛОДОСТЬ ЛИЦА НЕЛЬЗЯ ТОЛЬКО ЧЕРЕЗ ПЛАСТИКУ -ты ее не делала-а ТЕПЕРЬ ГЛАВНОЕ - ТЫ МУЖЧИНА -прикрывающийся женским именем .Могу сказать почему - потому что, женщина, когда ее спрашивают, а с какими средствами ты пользуешься для масок - обязательно ответит, хотя бы. потому чтобы проучить свою неопытную подругу .Ответа не было.
Луна -2
И всех косит ковид -там уже наверно -в разы умерло больше чем во всем мире.
Антиелена
И глазками так хлоп-хлоп с наивной улыбкой на желто-синем еб...ле. Ты даже не прочитала, что тебе писали? Ты по прежнему в прошлом веке живешь с связи с реальностью никакой от слова совсем!
Луна -2
и Елена -еще если ты так хвалишь Америку- то почему ты здесь? чемодан -вокзал -самолет -прощай нищая страна -Да здравствует великая Америка и лиловый негр подающий манто
Елена
Ахаха,я маладая и красивая Леночка.а не корова.
Весёлый Роджер
Это у Шмули самый частый ответ - что поделаешь - ЭБНУТЫЙ ШИЗОФРЕНИК!!! Знаний НОЛЬ - но жидярская хуцпа его не пущает, вот он и высерает!