uain.press1 июл.

Місцеве самоврядування в Україні: декларації та реальність

Стаття 7 Конституції гарантує українцям право на місцеве самоврядування, тоді як у статті 5 Основного закону йдеться про те, що “народ здійснює владу (…) через органи державної влади та органи місцевого самоврядування”. З одного боку, пересічному громадянинові важко уявити, як він чи вона може здійснювати владу через органи державної влади. Хоча один із них – Верховну Раду – громадяни обирають на прямих виборах, реальних механізмів впливати на її функціонування у звичайних українців вкрай мало, а повноваження єдиного законодавчого органу не так часто перетинаються з їхнім повсякденним досвідом. Інша річ – органи місцевого самоврядування. Вони не лише покликані вирішувати проблеми, які мають безпосередній стосунок до життя мешканців громад, а й максимально наближені до них як у контексті їхніх законодавчих функцій, так і у вимірі фізичної відстані. Проте чи дійсно українці відчувають свій вплив на реалізацію місцевого самоврядування? Чи задоволені вони ним? Особливої актуальності ці питання набувають у контексті реформи децентралізації, започаткованої у 2014 році, що покликана посилити місцеве самоврядування та залучати громадян до вирішення проблем власних територій. Суспільну оцінку місцевого самоврядування можна вимірювати за допомогою двох показників. По-перше, рівня задоволеності тим, наскільки громадяни можуть впливати на рішення органів місцевого самоврядування та вирішення проблем місцевого значення. По-друге, ставлення до того, наскільки органи місцевого самоврядування спроможні виконувати свої ключові функції, передусім надання якісних та доступних послуг жителям громад. Обидва показники найкраще вимірювати завдяки соціологічним дослідженням, які дають добре розуміння загальних суспільних настроїв. Згідно з опитуванням, проведеним Фондом “Демократичні ініціативи” імені Ілька Кучеріва у листопаді 2014 року “до початку основних заходів у межах децентралізації” лише 9% українців були задоволені рівнем свого впливу на рішення місцевої влади. У серпні 2016 таких було 15%, а в червні 2017 – 16%. Попри те, що можна помітити невелике зростання частки задоволених, воно не настільки значне, аби говорити про суттєві зрушення у суспільній думці. Українці, як і раніше, незадоволені своєю здатністю впливати на рішення органів місцевого самоврядування. При цьому доволі несподіваними можуть видатися відповіді на інше запитання: “Чи готові Ви в разі розширення повноважень місцевого самоврядування брати участь в управлінні своїм містом/селищем/селом?”. У 2014 році про свою готовність заявили 39%, у 2016 – 32%, у 2017 – 37%. Тобто абсолютну більшість українців не влаштовує їхня здатність впливати на рішення місцевої влади, однак лише трохи більше третини готові брати активнішу участь у процесах місцевого самоврядування в умовах децентралізації. Пояснити це можна тим, що багато громадян просто не бачать ефективних механізмів впливу на органи місцевого самоврядування навіть після трьох років впровадження реформи децентралізації. Можна сподіватись, що цю тенденцію зможе змінити процес добровільного об’єднання громад. Новостворені об’єднані територіальні громади (ОТГ) мають значно більше повноважень і ресурсів, ніж звичайні громади, і у мешканців ОТГ є реальні стимули вимагати від місцевих посадовців використовувати нові можливості для вирішення місцевих проблем. За свідченням регіональних експертів, які допомагають громадам об’єднуватись, у нових ОТГ рівень громадської залученості дійсно зріс після завершення процесу об’єднання. Поки що ОТГ покривають меншу частину території України, однак процес триває, і з часом нові можливості відкриватимуться для все більшої кількості громадян. Інший вимір задоволеності громадян місцевим самоврядуванням також пов’язаний із неоднозначними результатами. У 2014 році більшість українців була незадоволена діями місцевої влади щодо покращення послуг, які вони отримували на місцевому рівні. Зокрема, 72% були незадоволені зусиллями влади у сфері охорони здоров’я, 70% – соціального забезпечення вразливих груп, 66% – житлово-комунального господарства, 52% – благоустрою. Однак тоді більшість із цих повноважень і пов’язаних із їх виконанням коштів де-факто перебували в руках не органів місцевого самоврядування, а місцевих органів державної влади, яких не обирали, а призначали з центру. Децентралізація вже перерозподілила значний обсяг фінансових ресурсів на користь органів місцевого самоврядування, а також започаткувала процес передачі їм повноважень у низці важливих сфер, таких як освіта, медицина, соціальна допомога тощо. Чи дало збагачення місцевих бюджетів очікувані результати? Спираючись на дані соціологічних опитувань, на це важко дати однозначну відповідь. Наприклад, опитування, яке провів Київський міжнародний інститут соціології в листопаді 2016 року, засвідчило, що аж 46% українців уже відчули зміни на краще від використання нових коштів органами місцевого самоврядування, і лише 5% побачили зміни на гірше. Натомість, згідно з результатами опитування, здійсненого Фондом “Демократичні ініціативи” в червні 2017, тільки 16% українців побачили позитивні зрушення, і стільки ж відчули негативні зміни. Диявол, як завжди, криється в деталях. У дослідженні 2016 року українців запитали про зміни виключно у сфері інфраструктури і благоустрою. Очевидно, багато громадян уже побачили деякі результати від використання коштів, отриманих у ході децентралізації, наприклад, масштабний ремонт доріг у різних регіонах країни. Це й зрозуміло, адже органи місцевого самоврядування, отримавши додаткові ресурси, насамперед використали його на “латання дір”, тобто покращення об’єктів інфраструктури. З іншого боку, як свідчить опитування 2017 року, українці переважно не бачать позитивних зрушень у низці інших важливих сфер, таких як медицина чи освіта, а подекуди навіть говорять про погіршення якості відповідних послуг. Однак такі результати навряд чи свідчать про провал децентралізації. Проблема в іншому: гальмуванні відповідних секторальних реформ – насамперед медичної й освітньої – та їх неузгодженістю з реформою місцевого самоврядування. Попри те, що органи місцевого самоврядування набувають нових повноважень у сфері охорони здоров’я і освіти, неузгодженість урядової політики часто завжає їм ефективно втлювати ці повноваження в життя. Децентралізація дала потужний стимул для наповнення конституційної тези про право громадян на місцеве самоврядування реальним змістом. Однак досягнення цієї мети потребуватиме виконання ще двох важливих передумов: реалізації ефективних і комплексних реформ з боку держави і зростання активності та залученості до вирішення місцевих проблем з боку громадян.

💬 Последние комментарии
Весёлый Роджер
Ахаха - МУДАК Шмуля сейчас только что признал преступления xoxловермахта против мирного населения Славянска!!! Дэ там СБУ??? Займитесь дрянью, шо признал обстрел из гаубиц 25 кг снарядами! ПРИ полном отсутствии гуманитарных коридоров!!! (это, чтоб ты про Чечню не пиСдил!) ЭЙ Шмуля, а как же это? Ведь получается, шо знали - значит твои офицеры щирые ПОДДОНКИ и Убийцы!!! «Елена -21-апреля 2020 - ... а вообще представить себе что украинские офицеры и солдаты умышленно били по гражданским, да ... нет конечно, это же преступление и все это знают, …»
Весёлый Роджер
За все погромы в РИ погибло менее 4000 евреев. Причём это чисто торговые разборки с греками. А за годы ВОВ на территории УкраиныЮ, профашисткими щирыми выродками было уничтожено более ПОЛ МИЛЛЬОНА евреев! ЭЙ Шмуля ТВАРЬ, ты рамцы-то не ровняй!
Весёлый Роджер
А Власов когда появился со своим воззванием? в 1944? А в плен попал в 1942? Таки два года вин думувал всё!? Эй МУДАК пердун русофобный! И кстати, его воззвание к народам России - это не русский язык, другая стилистика - это перевод с немецкого! А если тебе ТВАРИ к голове ствол приставить - ты же ридну мать задушишь - ДЕРЬМО ты продажное!
Весёлый Роджер
Что ты всё тут уколоть Россию пытаешься, МРАЗЬ пархатая скачущая на костях своих сородичей! Ты никак не ответишь на вопрос, Таки кто же уничтожил во Львыве более 30 000 евреев до прихода туда немцев? Тебе трудно набрать в Гугле - ""Львовская резня". Как украинские националисты уничтожали евреев".
Весёлый Роджер
МИЛЛИОННАЯ Квантунская армия!!! Так для справки!
Гость
Откуда у пIдорасiв лом ?😭
Укушен Гребнем
Найс
Авторские статьи