Новий ринок електроенергії в Україні: як реформуванням не наробити гірше
Политикаvgoru.org15 апреля 2018

Новий ринок електроенергії в Україні: як реформуванням не наробити гірше

За законом "Про ринок електричної енергії" в Україні до 1 липня 2019 року має змінитися модель функціонування ринку електроенергії, що узгоджується також із Третім енергетичним пакетом ЄС. Це впровадження має привести, за задумом законодавців, до вільного ринкового ціноутворення, зменшення впливу держави, конкуренції та можливості продажу електроенергії за двосторонніми договорами. Проте за поточних ринкових умов у нашій країні таке реформування може погіршити ситуацію в галузі та загрожує дискредитацією процесу євроінтеграції.

Перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов погодився із експертами, що підходити до реформи треба виважено. Реформа ринку електроенергії є пріоритетом, зважаючи на її визначальний вплив на умови ведення бізнес-діяльності в країні. Наше завдання – не сліпе накладання Третього енергопакету, що призведе до негативних наслідків, а реалізація механізмів для конкурентного розвитку галузі. Тут має бути спільна комплексна робота усіх відповідальних органів, – відзначив Нефьодов. Директор Директорату стратегічного планування і євроінтеграції Міністерства енергетики Віталій Кушніров також зауважив, що напевне реформа не усуне всі поставлені питання. Тому, за його словами, у міністерстві цей процес розуміють більш широко, стратегією охоплюється весь комплекс питань, які дозволять у середньостроковій перспективі змінювати ринок не тільки в рамках впровадження нового закону, а й у ширшому розумінні.

У міністерстві на порядку денному сьогодні стоять питання, зокрема, пов'язані з екологічними зобов'язаннями – впровадженням національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок, блок питань щодо зобов'язань по інтеграції суттєво більших обсягів відновлювальної енергії та інтеграцією відновлювальних джерел енергії. Імплементація Третього енергетичного пакету в Україні абсолютно необхідна, констатував керівник BRDO Олексій Гончарук. Але яким чином зробити так, щоб це не нашкодило ні ринку, ні споживачам – питання дискусійне. Тому і потрібен діалог. Це – лише початок роботи, впевнений Гончарук. Далі – потрібно над вирішенням усіх озвучених проблем працювати. У BRDO закликали усіх зацікавлених долучатися до процесу. "Без нас Україну і її енергетику ніхто не побудує", – констатував Олексій Гончарук.Шляхи вирішення проблем ринку представники влади, бізнесу та громадськості обговорювали 10 квітня під час Круглого столу "Ризики та бар'єри на шляху реформування ринку генерації", організованого експертно-аналітичним центром BRDO за підтримки EU4Business\FORBIZ тa МЕРТ, в рамках Публічного діалогу PROДіалог. Конкуренція проти монополій За підрахунками експертів BRDO, ліцензію на виробництво електроенергії на українському ринку мають 406 суб'єктів. Проте частка 5-ти найбільших гравців складає 92% сукупного обсягу оптового ринку електроенергії (ОРЕ). Держава контролює майже всі операції на ринку, що спотворює ринкову модель та унеможливлює конкурентний розвиток. Послабити концентрацію на ринку можна за рахунок імпорту та будівництва нових потужностей. Проте ані держава, що виробляє 67% електроенергії, ані приватний сектор не зацікавлені в появі нових сильних гравців. Перехід до вільного ринку в умовах високої концентрації є дуже ризикованим кроком. Через зміну механізмів ціноутворення кінцева ціна електроенергії для бізнесу зросте щонайменше на 30%, навіть не враховуючи інфляцію та інші фактори, що впливатимуть на тарифи для кінцевих споживачів, зокрема, впровадження RAB-регулювання. Зменшити ціновий шок дозволить відмова від перехресного субсидіювання, але це спричинить двократне зростання тарифу для населення, – зауважив керівник сектору "Енергетика" BRDO Олексій Оржель. Імпортер, як повноцінний конкурент вітчизняній генерації, не може зайти на ринок до зняття низки адміністративних, економічних і технічних бар'єрів. Зокрема, необхідні синхронізація бірж, створення умов для імпорту в Бурштинський острів та об'єднання ОЕС України з ENTS0-E. Останнє потребує оновлення генеруючих потужностей, що зношені на 80%, для відповідності європейським технічним вимогам та екологічним стандартам, а отже – значних капіталовкладень.

Відтак, кажуть аналітики, поява нових великих виробників в поточній ситуації є сумнівною, адже термін окупності такої інвестиції складає понад 20 років. Більше того, діюча генерація не зацікавлена в появі конкурентів та може ситуативно пропонувати нижчі ціни, чим блокуватиме вхід на ринок нових суб'єктів. Особливо у випадку можливого встановлення їм надбавок на підвищення екологічності, покриття боргів "старого" ринку тощо. Такі доплати включатимуться до тарифу на передачу та в кінцевому рахунку лягатимуть на споживача, створюючи ілюзії конкурентної ціни електроенергії на добу наперед та внутрішньодобовому ринку. Як подолати проблеми За оцінкою BRDO, позитивного ефекту від імплементації Третього енергетичного пакету в Україні можна досягти виключно за умов: - посилення антимонопольних вимог до учасників ринку генерації; - створення можливостей для відкриття імпорту і будівництва нових приватних ТЕС; - відходу від практики перехресного субсидіювання між різними категоріями споживачів. Інакше, переконані аналітики, в умовах обмеженого втручання, посилиться чутливість ринку до цінових коливань та зловживань, за що заплатить кінцевий споживач. Україна обрала європейський шлях розвитку, отже, має виконувати свої зобов’язання в рамках реформи енергетичної сфери. У галузі багато об’єктивних проблем, однак побудувати конкурентний ринок можливо лише за умови реалізації повного комплексу необхідних кроків. Зокрема, напрацювання якісної підзаконної бази для ринку електроенергії, оздоровлення енергетичного регулятора та АМКУ з метою орієнтації на потреби споживачів, а також створення умов для експортно-імпортного обміну, – наголосив керівник департаменту програм допомоги "Енергетика, транспорт та навколишнє середовище" Представництва ЄС в Україні Йоганнес Баур. При цьому пан Баур зауважив, що процес змін на ринку електроенергії вже запущений, і незалежно від того, чи впровадить Україна Третій енергопакет, чи ні, озвучені експертами питання накопичуватимуться, і їх так чи інакше потрібно вирішувати.

Що робить держсектор для реформування ринку електроенергії

2 комментария

Написать комментарий
  • Гость
    15 апреля 2018
    Фамилии игроков в студию! Мы должны понимать, с кем играем!:%))
    Ответить
  • Гость
    15 апреля 2018
    Начиная с 1991 года.все.реформы приносят простым рабочим людям только горе ,..почему в этот раз должно быть по другому ?
    Ответить
Авторские статьи
Экономика2 часа назад
США в ожидании обвала доллара: каковы последствия для экономики России 1
Политика6 часов назад
Крым, Донбасс, НАТО, земля. Что написано в законе о референдуме и какие вопросы могут на него вынести 3
Геополитика9 часов назад
Сатановский: Береговая охрана Китая готова атаковать корабли США
Геополитика13 часов назад
Полный текст специальной речи председателя КНР Си Цзиньпина во время диалога "Давосская повестка дня" ВЭФ
Экономика14 часов назад
Месть «мертвецов»: ликвидированные банки отсуживают у НБУ большие компенсации
Геополитика15 часов назад
Где бы ни убивали русские русских — англосаксы в выигрыше
Политика15 часов назад
Запрет в отношении нацистских коллаборантов 3
Политика15 часов назад
В ожидании Джо, или Большой Белый брат принимает парад
Геополитика16 часов назад
Ликвидировать под корень! В Казахстане объявили войну биолабораториям США