Венеціанська комісія надала свої висновки про законопроекти щодо Конституційного суду України
Политикаua.interfax.com.ua22 марта 2021

Венеціанська комісія надала свої висновки про законопроекти щодо Конституційного суду України

Венеціанська комісія (ВК) оприлюднила висновки щодо законопроекту про Конституційний процес і альтернативний законопроект про Конституційний суд України - загалом, є багато покращень, але є і недоліки, які потрібно виправити.

Висновки прийнято в рамках пленарного засідання ВК, яке відбулося 22 березня.

У заключній частині документа йдеться, що ВК "вітає відкликання президентом Зеленським законопроекту №4288, що призвело б до припинення повноважень всіх суддів Конституційного суду". "ВК також вітає той факт, що нині парламент розглядає законопроект №4533 щодо Конституційної процедури, в якому враховані багато рекомендацій Венеціанської Комісії, надані в терміновому висновку щодо реформи Конституційного суду", - сказано в документі.

У ВК констатували, що законопроект №4533 "містить багато поліпшень". "Це істотно змінює нинішні правила конституційного судочинства (Закон про Конституційний суд і Процедуру). Основні нововведення внесені в сферу конституційних скарг, публічність і відкритість конституційного провадження, формування сенатів і колегій і розподіл справ, доступ до матеріалів справи, дисциплінарну відповідальність суддів і внутрішнє функціонування Конституційного суду. Ці зміни вітаються", - вважають у ВК.

У ВК зазначили, що законопроект вводить Автоматизовану систему управління документами, яка передбачає відкритий доступ до матеріалів справи і використовується для формування сенатів, рад і призначення суддів-доповідачів. "Судді можуть подолати можливе блокування суддею-доповідачем або головою у визначенні порядку денного суду", - зазначили в ВК.

Крім того, на думку ВК законопроект також поліпшить доступ заявників до Суду різними способами (електронні скарги і повідомлення, термін усунення недоліків у скарзі, забезпечувальні заходи, відшкодування витрат, компенсація за невиправдану затримку). "Це позитивно, що знижений кворум, коли один або два судді роблять (само) відведення", - також думають у ВК.

У Висновку йдеться, що відповідно до рекомендацій Термінового висновку з реформи Конституційного Суду, Венеціанська комісія вітає, що рішення сенату про скасування будь-якого положення закону має бути підтверджено Великою палатою, і що Суд обмежений рамками звернення або скарги. "Відповідно до рекомендацій Комісії законопроект №4533 також розглядає необхідність надання достатніх і послідовних аргументів на користь рішень Суду. Однак законопроект 4533 також містить деякі недоліки. Найголовніше, що законопроект не містить положень про нову систему конкурсного відбору суддів за участю міжнародного компонента, як це рекомендовано в терміновому висновку. Хоча ця система призначень не потребує включення в законопроект №4533, поправка до статті 11 Закону про Конституційний суд має бути скасована, а існуючі вакансії в Конституційному суді повинні бути заповнені тільки після поліпшення системи призначень", - йдеться в документі .

Підводячи вище сказане, Венеціанська комісія рекомендує внести наступні зміни до законопроекту. "З точки зору економії процедури - розгляд конституційних скарг, під час яких сенат знаходить неконституційне положення закону, має бути передано на розгляд Великої палати, тільки якщо президент або парламент запитують таку передачу. Щодо дисциплінарного провадження, то замість виконавчої влади ініціатива порушити дисциплінарне провадження повинна бути передана в Національне агентство з боротьби з корупцією в межах його компетенції", - вважають у ВК.

Також у ВК наголосили, що для введення в дію "дисциплінарної системи, за дисциплінарні проступки нижче порога "серйозного дисциплінарного проступку", повинні бути введені інші санкції, такі як попередження, догани, зниження заробітної плати тощо. І ці санкції повинні застосовуватися простою більшістю суддів". "Неприйняття дисциплінарних стягнень протягом шести місяців не повинні автоматично приводити до припинення дисциплінарного провадження", - йдеться в рекомендаціях.

Також Суд повинен мати можливість переглянути своє власне рішення у разі, якщо один з суддівських голосів "за" це рішення "був засуджений в останній інстанції за отримання хабара в зв'язку з прийняттям цього рішення".

У ВК констатували, що в Україні "особлива ситуація, яка склалася після рішення 13-r/2020 і може виправдати тимчасове підвищення вимоги про голосування у Великій палаті". "Однак будь-яке збільшення кількості необхідних голосів повинно бути процентним від кількості фактично призначених суддів, а не фіксованим числом від всіх 18 суддів. Таке збільшення може бути виправдане тільки доти, поки певний відсоток суддів не буде призначений за новою системою конкурсного відбору. Зрештою, Конституційному суду повинна бути надана можливість висловити свою думку з переглянутого законопроекту. Венеціанська комісія залишається в розпорядженні української влади для надання подальшої допомоги в цьому питанні", - сказано в документі.

Написать комментарий
💬 Последние комментарии
Макарон
А шо до этого Зелечмршнику мешало? Пиариться пора?
гость
пятое колесо в телеге выполняет очень важную функцию - запаска. Это психологический момент, есть запаска - едем, нет запаски - всё равно едем, но недолго. Вот так и цифровой юань, в контуре каких межд.платёжных систем (см.прим.) он будет активно работать; и с какими условно - "мощностью" и "оборотами" во внутр. экономике Китая он будет обеспечивать движение к цифровому "светлому коммунистическому будущему". У китайцев фин.система позволяет на время поменять безнал на цифру из-за неких врожденных свойств и особенностей контуров их нац.фин.экономики. Отдельная большая тема, не суть - важен принцип запасного и быстрого цифрового фин.контура с кучей автономных и резервных (на случай империалист.войны) дата-центров и кибер.технологий. И даже возможно - китайская цифра сможет в процессе тестовой замены немного обуздать китайских спекулянтов из офшоров-оншоров-мидшоров-тд валютных-теневых-отмывочных-тп бирж ихней триады - бич внешней и внутр. экспортно-ориентированой экономики Китая. Ориентир 2021-2024 гг. - точную дату никто не скажет иначе пропадёт эффект прогноза и риска спекулятивной реакции на эксперимент. В китайских фин.сферах давно идёт негласная война с теневым (в т.ч. партийно-бюрократическим) накоплением фин.ценностей и ломбардами, дату цифрового наступления на них официально никто не скажет, а если скажет - тактически соврёт. Результаты тоже будут засекречены какое-то время, понятно что делиться ими с "партнёрами" - также не будут. В общем - цифр.юань это практическое ноу-хау, которым не делятся без хорошего гешефта. Урезанную копию ограниченого функционала могут продать, демонстрашку какую-то, которую доводить до ума десятилетиями - но не более. В общем, Китай с оптимизмом смотрит на юань и на практике уже давно решает как его разрисовывать в цифру. А вот сказать тоже самое про "их геополитического соседа внимательно следящего за китайскими товарищами" зная, что за ними также следят господа, мистеры и синьоры с запада, в т.ч. и МВФ - это вопрос вопросов. Надо не следить за колёсами и наличием запаски, а машину чинить, мотор барахлит и с педалью газа якысь негаразды - даёт не ту скорость которая на табло кажет. Цифра даёт преимущество в обороте ден.средств у фиатных и пр. нефте-цветмет-золотых-атомных-... ископаемых эквивалентов. Тем более китайцы прогнозированно смогут сделать для своей валюты именно оборот (ограничив период цифрового обращения, отследив в онлайне все цепочки легальных/теневых транзакций и приняв меры), а не валютное накопление преступного общака или валютную утёчку в офшоры, как у соседей. Ещё раз ключевое, - могут кто-либо воспользоваться китайским опытом внедрения нац.цифр.валюты? - тут уже не вопрос вопросов, тут вылезает проблема совместимости экономик. Проблема интеграции нац.валюты (безнал прежде всего) в мировой валютный контур. А это не только свифт, это на минуточку стандарты трансграничных межбанковских платежей (вот они для справки ISO9362:BIC, ISO13616:IBAN, ISO10383:2003 MIC Securities and related financial instruments—Codes for exchanges and market identification, ISO15022:1999 DFD Securities - Scheme for messages, ISO20022-1: 2004 и ISO20022-2:2007 UFI Financial services - message scheme). Ну, и знаменитые (в узких фин.кругах) "10 принципов разумной работы банков для снижения рисков межд.плат.систем в части отключения какой либо нац.плат. системы" - от Банка международных расчетов (комитет BIS по плат. и расч. системам CPSS, Женева). */прим. основные межб.мпс: SWIFT(международная), BIC (межд.стандарт), IBAN (межд. стандарт) (ЕС) - ТАРГЕТ/TARGET2 , TIPANET, PE-ACH (Великобритания) - CHAPS , BACS HiPay (Франция), Bankgirocentralen (Норвегия) (Швеция) - Bankgirot , PlusGirot (Россия) - СПФС , Мир (США) - ACH Network, Fedwire, CHIPS, EPN, FedACH UnionPay (Китай), CIPS (Китай), FPS (Гонконг) LankaPay(SLIPS) (Шри-Ланка), BankservAfrica (Юж.Африка) Альтернативные рабочие мпс: PayPal, Venmo. остальные незначительны или проходят апробацию алгоритмов под конкретного заказчика.
Луна-2
обещать -еще не значит ...
Луна-2
Боюсь что мы опять наступим не те же грабли..Купимся на те же самые обецянки -цяцянки и выберем то же самое зло..
Гость
Зеленожопому кулебе- сосать полосатую писю !
Сеня
Сделал дело - гуляй смело. Теперь выберем другого!)
Луна-2
Американской шавке отвечать необязательно .Нового ничего не услышишь.