Технологииinformnapalm.org19 февр.

Безпека військових у соціальних мережах

Публікуємо для наших читачів цікаве дослідженя про безпеку військових у соціальних мережах, яке підготувало Інформаційне агентство Міністерства оборони України АрміяInform. По ходу тексту редакція InformNapalm окремо вказала посилання на цікаві дослідження та публікації, які посилюють фактаж і підтверджують висновки авторів цього матеріалу. 

nk_hauz/-m02fyeabmirb8rmoeql.jpg

В епоху легкодоступних і багаточисельних джерел інформації, саме її достовірність є проблемою номер один. Як бути впевненим у тім, що перед нами не фейкова новина, або як знати, ким насправді є наш співбесідник у соцмережах. Проблема стає гострішою, коли мова йде про військових. Інформація про них часом має секретний характер, а поводяться вони так само, як і інші користувачі соцмереж. Аби з’ясувати, які все-таки небезпеки криються в соцмережах для військових, і виявити рівень їх медіаграмотності, АрміяІнформ провела власне дослідження на цю тему.

За сприяння Головного управління морально-психологічного забезпечення ЗС України, у грудні 2019-го опитано 6500 діючих військовослужбовців ЗСУ методом анкетування. Вік військових коливався від 19 до 57 років. Серед опитаних – бійці, які регулярно виконують бойові завдання на передовій: розвідники, гранатометники, радіотехніки, навідники бойових машин, оператори станцій, водії, санітарні інструктори й багато інших спеціалізацій. Cаме їхні відповіді нас цікавили найбільше, адже в сучасній війні, успішно відбиваючи атаки противника в полі, в інтернеті військові, не усвідомлюючи загрози, можуть бути абсолютно безпомічними перед ним. Отримані результати дали змогу побачити, як часто і як саме бійці використовують соцмережі, де найбільше черпають інформацію та чи мають певні знання щодо діяльності ворожих акаунтів у соціальних мережах.

Майже 70% військових щодня відвідують соцмережі

nk_hauz/-m02fnwzvyjd36u04aru.jpg
nk_hauz/-m02fnzv1g_jzmwhfzli.jpg

Майже 70% опитаних військовослужбовців щодня відвідують соціальні мережі. Щонайменше близько 44% опитаних проводять там до 2 годин. Переважна більшість з них використовує соціальні мережі як спосіб отримання інформації про події у світі, Україні, Армії (65,9 %), а не як канал спілкування з друзями (34,1%).

Враховуючи сучасні тенденції розвитку соцмереж і маніпулятивних технологій, наведені цифри говорять, що військові ЗСУ як цільова аудиторія є легкодоступною саме в соціальних мережах. Це зі свого боку несе певні загрози, але й водночас може бути ефективним каналом для реалізації комунікації вищим військовим керівництвом ЗСУ з особовим складом.

Лише 46.1% військовослужбовців уміють розрізняти фейкові сторінки

nk_hauz/-m02fnzodmb8irqaldm3.jpg

Приблизно щотретя людина у мережі Facebook не існує взагалі. Інтернет-технології породили безліч дивних створінь: тролів, ботів, кракерів, фоловерів, серферів, ельфів та інших віртуальних істот, які існують у вигляді окремих акаунтів і «мешкають» у групах, пабліках, на мережевих сторінках та в коментарях. Їхнє основне призначення – здійснювати потужні вкидання інформації у вигляді чуток, дезінформації та інших шкідливих видів контенту.

Для розуміння небезпеки цих віртуальних «істот», варто пригадати хрестоматійний приклад роботи троля ‒ псевдоукраїнського патріота «Степана Мазури» 2015 року. Під цим ніком ховався російський інформаційний диверсант Сергій Жук. Цей персонаж створив потужну мережеву структуру з найпопулярніших в Україні соціальних мереж, форумів, блогів, прив’язався до провідних порталів та активно розкручував ідею третього Майдану. «Степана Мазуру» виявили легко, за ІР-адресою. Та він особливо й не ховався, діючи з Москви.

Наведені в графіку дані щодо військових демонструють, що приблизно 20-27% військових не вміють розрізняти фейкові сторінки в мережі. Ще 26,4% ‒ думають, що вміють, проте говорять невпевнено, отже на практиці може виявитись зовсім навпаки (тобто якусь частку варто додати до першої групи, які не вміють розрізняти бот-акаунти). Загалом можна зробити висновок, що приблизно від 30 до 50 % опитаних можуть несвідомо споживати інформацію з ворожих акаунтів та легко піддаватись інформаційно-психологічному впливові.

Щонайменше до 10% військових регулярно в друзі долучаються фейкові акаунти

nk_hauz/-m02fnw2vimrwio5aqkv.jpg

25 % опитаних не знають, як часто до них у друзі долучаються боти, бо не завжди вміють їх розрізняти. Такі цифри підтверджують висновок, зроблений за попередніми графіками. Водночас до щонайменше 10% регулярно долучаються в друзі фейкові профілі. Такий показник, на перший погляд, не є критичним. Проте сам факт наявності в друзях ворожого акаунту несе велику загрозу з точки зору збору інформації не тільки про окремого військовослужбовця та його родину, а й цілий армійський підрозділ.

Технологія розвідки на основі відкритих джерел ‒ OSINT (Open Source Intelligence)допомагає збирати дані про дії й розташування противника у відкритих джерелах (70–80% необхідної інформації можна спокійно знайти саме там). У соцмережах обсяг такої інформації зростає до 90%.

Читайте також: “Російський військовий, зафіксований на Донбасі, почав нове життя і знову розкрив розвіддані

Ще одна технологія — HUMINT (HUMan INTelligence), орієнтована на формування мережі інформаторів, які на регулярній основі надають актуальну інформацію про події, що відбуваються в певних географічних або мережевих просторах. Це здійснюється як за згодою, так і шляхом відстеження активності певних акаунтів. У Російській Федерації, наприклад, таку роботу контролюють і систематично проводять спецслужби. В Україні це переважно волонтерські проєкти, наприклад InformNapalm, який за допомогою цих технологій збирає інформацію про розташування та дії російських окупаційних військ як на території України, так і за її межами.

💬 Последние комментарии
Елена
Ио не я писала
Елена
Американская военная мощь,плюс экономика Запада , её научно-технический , финансовый, людские потенциалы.
Елена
Там измором американцев выжили, хотелось им остаться жить в средневековье,пусть живут.
гость
Техас был немецкой колонией в той ещё индейской Америке.
Гость
Половину армии пригнали ? Это диверсия ! Их там всех разом и накроют ….
Весёлый Роджер
Серж вы постоянно недоговариваете вашу фразу... Там же сразу писли - "Етить-молотить!!!" идэ "Эб.ть копать!!!" - що будэ скоро весьма актуально для xoxлoвермахта.
Весёлый Роджер
Не пиСди МРАЗЬ Шмуля продажная! Ты был за пиндосные прививки от Джонсона & Джонсона. Таки, а ведь ых як и бананив, вид панов пиндосов - НЫМА!!! ЭЙ ТВАРЬ - НЫМА!!! Як у тоби и ума!!! Пердун ты проклятый, шизик лысыватый! «Елена -27 июня 2020 - Много, очень много масок, самолёт целый,большой доставил, …нужные медицинские препараты и средства всякие приборы,там инвентарь ,всякое такое . всё доставили и ИВЛ Америка людям посылает,кому надо…» «Елена -29 июня 2020- Болезнь.ха.А Украина все равно идёт в Европу…» Хоть и мает нищебродную *опу! Да Шмуля, а ты переходи по этим ссылкам, там про тебя усё!